Складання ліцензійних договорів, франчайзингових схем

#

Що таке ліцензійний договір і в яких ситуаціях варто його укласти?

Цивільний кодекс України визначає, що згідно з ліцензійним договором одна сторона (ліцензіар) надає іншій стороні (ліцензіату) дозвіл на право використання об’єкта інтелектуальної власності (ліцензію) на визначених договором і законом умовах.

Укладення ліцензійного договору важливе та необхідне як для того, хто створив об’єкт інтелектуальної власності, так і для користувача, оскільки в ньому прописані найважливіші моменти та юридичні нюанси використання ліцензії. З основних умов зазначають такі: вид ліцензії, конкретні права та способи використання об’єкта, територія дії, порядок і розмір плати за користування ліцензією, а також інші необхідні умови.

Ліцензія на використання об’єкта права інтелектуальної власності може бути виключною, одиничною, невиключною, а також іншого виду, що не суперечить закону.

Виключна ліцензія видається лише одному користувачеві й не передбачає можливості одержати такий дозвіл іншим особам, а також обмежує використання твору самим ліцензіаром (власником) у сферах, передбачених у договорі.

Одинична ліцензія видається одному користувачеві та виключає видачу ліцензії іншим особам, але не виключає можливості використання ліцензіаром свого об’єкта у сфері дії ліцензії.

Невиключна ліцензія дає можливість як використовувати об’єкт самому автору, так і видавати ліцензії іншим особам.

Ліцензійний договір є оптимальним механізмом отримання власником об’єкта інтелектуальної власності вигоди від створення чи придбання ним такого об’єкта. Вигідним є укладення такого договору і для особи, яка у своїй діяльності бажає здійснювати його легальне використання, тому особливої актуальності набуває визначення переваг укладення ліцензійного договору для кожної із сторін.

Франчайзинг та його особливості

Побудувати свій бізнес «з нуля» буває дуже складно, адже обрана ніша виготовлення товарів чи надання послуг може бути зайнята підприємствами з відомим ім’ям, які вже мають високу ділову репутацію. Тому майбутньому підприємцю вигідніше використати напрацювання партнерів. Оптимальним способом ведення бізнесу в такому випадку буде саме франчайзинг.

Франчайзинг – вид партнерства, коли одна сторона (франчайзер) передає за плату другій стороні (франчайзі) право на певний вид діяльності з використанням розробленої бізнес-моделі його ведення: діяти від свого імені, застосовуючи технологію, сировину, товарні знаки та/або бренди франчайзера.

Франчайзер – це компанія, яка передає за винагороду право вести бізнес, використовуючи свої ім’я (бренд) і образ подачі продукту. Франчайзер – власник виключних прав на будь-яку ідею, фірмовий стиль або бренд.

Франчайзі – це компанія або індивідуальний підприємець, що купує право виступати на ринку під ім’ям франчайзера, використовуючи його бізнес-систему, а також отримує можливість навчання і допомоги при створенні бізнесу.

Послуги для франчайзі

Для того щоб почати успішно вести бізнес, досить стати франчайзі. Ви можете отримати в користування як добре відому торгову марку, що передбачає з боку франчайзі значні інвестиції, так і щойно зареєстровану торгову марку, яка, на думку її власника і вашу, має хороший потенціал для розвитку.

Відповідно до запланованих інвестицій юристи АО «Аксіома+» нададуть вам такі послуги:

  • проведуть аналіз наданих франчайзером франчайзингових угод;
  • проаналізують інформацію про франшизу і франчайзингову мережу;
  • наведуть довідки про франчайзера і його франшизу;
  • нададуть пропозиції щодо адаптації договорів франчайзингу до українських реалій і вимог законів України;
  • проконсультують з питань використання об’єктів права інтелектуальної власності та ноу-хау.

Переваги і недоліки ведення бізнесу за допомогою франчайзингу

Переваги франчайзі:

  • отримання після укладення договору готової схеми ведення бізнесу (технології, комерційна таємниця та маркетингова стратегія, постійна інформаційна підтримка);
  • ведення діяльності під знаком для товарів і послуг, тобто брендом, який заслужив довіру споживачів, а отже, сприятиме привабленню клієнтів.

Франчайзинг не позбавлений і недоліків, адже франчайзі не можна виходити за чітко встановлені межі, які сторони погодили у договорі, потрібно чітко дотримуватися вимог щодо якості товару, приміщення тощо. Франчайзер для підтримання репутації зацікавлений, щоб продукти й послуги в кожній точці мережі були стабільно високої якості, щоб сировину закуповували в перевірених постачальників. Тому часто він надає базу постачальників, з якими треба співпрацювати, що може бути не досить вигідно франчайзі, який відкриває «точку» у маленькому місті.

Будь-яка діяльність «на власний розсуд» під забороною, адже не можна порушувати смакові властивості або зовнішній вигляд товару / послуги, це є порушенням умов франшизи. Це ж стосується інтер’єру приміщень, уніформи працівників, вигляду меню і так далі.

Крім цього, існує ризик, що після закінчення дії договору, франчайзі вже буде мати пакет документів і готові матеріали, схеми для ведення бізнесу, а тому може скласти конкуренцію самому франчайзеру.

Виникли питання?Залишіть свій номер і ми вам обов'язково зателефонуємо
Наша команда
Дякую!Ми зв’яжемось з Вами найближчим часом!
Дізнайтеся, що потрібно для перерахунку вашої військової пенсії
Отримайте точний розрахунок на скільки збільшиться ваша військова пенсія:
Отримайте точний розрахунок на скільки збільшиться ваша військова пенсія: